DIBIZ dan Persatuan Kebangsaan Pekebun-Pekebun Kecil Malaysia (PKPKM) menandatangani MOU yang akan memanfaatkan lebih 150,000+ petani sawit

DIBIZ dan Persatuan Kebangsaan Pekebun-Pekebun Kecil Malaysia (PKPKM)-Malaysia menandatagani memorandum persefahaman MoU di mana 150,000 petani sawit akan mendapat akses Percuma ke Aplikasi DIBIZ

KUALA LUMPUR, MALAYSIA, JAUARI 20, 2023
Platfom Rantaian Blokchain & Pasaran Digital Pertama Sejenis Industri Minyak Sawit - DIBIZ dan Persatuan Pekebun Kecil Kebangsaan (PKPKM)-Malaysia menandatangani MOU di mana 150,000 petani sawit akan mendapat akses PERCUMA ke aplikasi DIBIZ.

Platfom berkuasa blok rantai DIBIZ memperkasakan semua pihak berkepentingan dalam rantaian bekalan untuk menerima kemampanan pada kos terendah dan mendemokrasikan nilai dalam premium kemampanan merentas rantaian nilai yang meliputi petani sawit.

Memandangkan kebanyakan petani sawit pada umumnya tidak mempunyai aliran kerja digital untuk menjejaki Buah Tandan Sawit (BTS), majoriti Petani sawit ini terputus daripada rantaian bekalan yang teratur. Dengan permintaan untuk Minyak Sawit Mampan berkembang secara besar-besaran dan diunjurkan berlipat ganda pada tahun-tahun akan datang, adalah penting bagi petani sawit untuk dimasukkan dalam rantaian bekalan dengan keterlihatan jelas sumbangan mereka kepada pembeli akhir.

DIBIZ menangani semua isu petani sawit dengan memudahkan proses melalui aplikasi mudah alih PERCUMA (Android dan iOS) yang mudah digunakan dan mendigitalkan amalan semasa mereka. Dengan DIBIZ, petani sawit mendapat aliran kerja digital 100% yang membantu menjimatkan masa dan kos dengan menjalankan aktiviti harian melalui aplikasi mudah alih pelbagai bahasa yang mudah digunakan. Aplikasi DIBIZ kini tersedia dalam 6 bahasa (Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia, Bahasa Indonesia, Tamil, Mandarin & Sepanyol). Petani sawit yang menggunakan Aplikasi DIBIZ boleh menjejaki aktiviti harian mereka termasuk menjejaki hasil & harga pasaran harian untuk rundingan yang lebih baik dan menerima kemas kini masa nyata tentang berat & kualiti daripada peniaga & kilang.

Petani sawit menghasilkan hampir 40% daripada keluaran minyak sawit global dan tidak melihatnya dalam rantaian bekalan tidak akan memenuhi piawaian kemampanan yang semakin ketat terutamanya Peraturan Produk Bebas Penebangan Hutan EU (EUDR) yang diluluskan baru-baru ini.

Kini, bukannya mengecualikan petani sawit daripada membekalkan ke Peraturan Produk Bebas Penebangan Hutan EU (EUDR), Aplikasi DIBIZ membolehkan semua peniaga & pengilang yang mendapatkan hasil tanaman daripada petani sawit untuk memberikan pengesahan pada rantaian bekalan bebas penebangan hutan dengan yakin. Pengesahan Platfom blok rantai DIBIZ disertakan dengan data pengimejan satelit masa nyata mengenai penebangan hutan di sekeliling setiap kilang yang menerima bekalan daripada petani sawit dan ladang lain. Pengesahan ini diperkukuhkan lagi dengan pengesahan keseluruhan oleh Control Union (Malaysia) Sdn Bhd (agensi pensijilan terkemuka dunia untuk minyak sawit)

Encik Unnithan, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif DIBIZ, berkata "Penandatanganan persefahaman MOU antara PKPKM & DIBIZ ini adalah satu mercu tanda kerana, buat pertama kalinya ia membolehkan keterlihatan petani sawit dalam rantaian bekalan menggunakan teknologi blok rantai dan memperkasakan petani sawit untuk mendapatkan harga imbuhan dan membuka mekanisme konkrit untuk premium kemampanan dikongsi dengan petani sawit. MNC yang telah mencari lebih banyak CSPO daripada petani sawit kini boleh mendapatkan data tidak berubah mengenai bekalan mereka daripada platfom block rantai DIBIZ".

Tan Sri Datuk Dr. Yusof Basiron, Pengerusi DIBIZ Malaysia Sdn Bhd berkata “Saya benar-benar percaya bahawa Aplikasi Mudah Alih DIBIZ PERCUMA akan benar-benar transformatif dalam meningkatkan taraf hidup lebih 3 Juta petani kelapa sawit. MOU hari ini dengan PKPKM adalah langkah konkrit pertama ke arah objektif murni ini.”

Semasa majlis menandatangani perjanjian tersebut, PKPKM, Presiden Dato' Haji Aliasak, Timbalan Presiden Tuan Haji Adzmi dan rakan-rakan Exco PKPKM mewakili PKPKM dan DIBIZ diwakili oleh En. U.R.Unnithan, Pengasas & Ketua Pegawai Eksekutif DIBIZ bersama En. Ashvindran Manivel, DIBIZ Business Development Executive bertanggungjawab terhadap program gerakan petani sawit.

Mengenai PKPKM:
Persatuan Kebangsaan Pekebun-Pekebun Kecil Malaysia (PKPKM)- ialah NGO yang diiktiraf kerajaan yang bekerjasama dengan visi untuk mencapai dan menggalakkan pertumbuhan sosio-ekonomi berterusan petani kecil dengan memupuk kerjasama dan kerjasama aktif dengan kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat swasta ke arah pengoptimuman semua sumber untuk meningkatkan produktiviti, keuntungan dan kualiti hidup petani sawit.

Mengenai DIBIZ:
DIBIZ diasaskan pada tahun 2019 oleh En. Unnikrishnan R Unnithan dan En. Srinivasan Malarampath. DIBIZ ialah pasaran digital yang menjamin kepercayaan & ketelusan untuk penjual, pembeli & pihak berkepentingan lain dalam rantaian bekalan mampan, memaksimumkan peluang perniagaan dan nilai kepada semua pihak berkepentingan melalui satu tetingkap platfom dagangan dalam talian.

Untuk butiran lanjut tentang DIBIZ, sila layari  https://dibizglobal.com/

Srinivasan Malarampath
DIBIZ Pte Ltd
Lawati kami di media sosial:


Please find out how DIBIZ can transform your business by contacting us.